Žene u sportu – izazovi i motivacija (prvi dio)

Marijeta Vidak, profesionalna rukometašica u rukometnom klubu Fleury Loiret u Orleansu u Francuskoj

1. Koliko je ženama važno baviti se sportom?
Iz perspektive profesionalne sportašice mogu reći da sam sport odabrala kao način života. Sport me izgradio i oblikovao kao osobu.

2. Što te motivira i na koji način te je sport obilježio te pomogao u stvaranju dobrih radnih navika ili discipline?
Kada sam tek počela trenirati rukomet, otkrila sam svoj natjecateljski duh i želju za pobjedom, ali sam isto tako naučila da se do pobjede ne dolazi lako i da treba puno rada i truda svakodnevno uložiti kako bi na kraju rezultat bio dobar. Zbog toga sam vrlo rano morala usvojiti radne navike, isplanirati dan tako da uskladim istovremeno svakodnevne treninge s obrazovanjem.

3. Kako si se prilagodila i nosila s izazovima tijekom pandemije COVIDa-19 i lockdowna?
Mogu reći da sam se vrlo brzo prilagodila novonastaloj situaciji i odlučila trenirati u skladu s tadašnjim mogućnostima, a to je bilo doma u boravku. Za rukomet to nije bilo ni približno slično normalnim treninzima, ali važno je bilo ostati aktivnom.

4. Kako si uskladila privatne obaveze i treninge?
Kao profesionalna rukometašica ne mogu baš birati vrijeme treninga jer je ono podređeno cijeloj ekipi, tako da sam studentske obaveze uvijek prilagođavala rukometnima i tako se snalazila. Uz dobru organizaciju stigla sam sve.

5. Savjet za žene – kako početi, prihvatiti i ne odustati od sporta?
Kako je rukomet ekipni sport, meni sam početak nije bio težak jer je uvijek lakše uz dobro društvo. Moj je savjet ženama da krenu baviti se sportom u društvu. Uvijek je lakše u društvu, a onda kroz taj početak se stvori i navika pa zavoliš sport i kretanje. I uvijek dođu i loši dani, ali važno je naučiti nositi se s njima i naći način da se prebrode i da se ne odustane.

6. Savjet sportskim organizacijama – kako uključiti više žena u sport?
Po mom mišljenju posebnih preduvjeta za bavljenje sportom nema. Najbitnija je volja, a kasnije se sve može naučiti ili istrenirati. Za bavljenje određenim sportom važno je krenuti od rane dobi, stoga vjerujem da bi dobra promocija sportova privukla više djevojčica. Sport treba učiniti zabavnim da ga djeca zavole i da prvenstveno uživaju, a kasnije da ostvaruju rezultate.

7. Nezaobilazno knjižničarsko pitanje – postoji li knjiga koja vas se posebno dojmila, ona koju biste preporučile našim čitateljicama?
Uglavnom čitam lagane i pitke tekstove koji me opuštaju.

 
Nikolina Mihić
Po zanimanju sam profesorica likovne kulture. Zvanje sam stekla na Umjetničkoj akademiji u Osijeku. 11 godina radila sam kao nastavnica likovne kulture u OŠ Vladimira Nazora u Virovitici. Paralelno s tim cijelo sam vrijeme bila u fitnessu, što kao ozbiljna rekreativna vježbačica, što kao voditelj grupnih treninga, a onda sam prije tri godine postala i mama. Imam trogodišnjeg Bornu i dvogodišnju Neru. Zbog njih su se moji motivi, prioriteti i životni ciljevi okrenuli u potpunosti. Otpustila sam posao u školi i radim ono što trenutno živim i osjećam kao poziv – ja sam fit mama koja pomaže drugim mamama da budu fit. Zajedno sa suprugom vodim obiteljski posao koji je već dobro poznat širem krugu rekreativaca – Budi fit s Mihićima. Pružamo usluge usmjerene k poboljšanju zdravlja i kvalitete života: grupni i individualni fitnes programi koje provodimo uživo i online u svom novootvorenom fitness centru Budi fit. (Na www.budi-fit.hr možete saznati više.)

 

1. Koliko je ženama važno baviti se rekreacijom i tjelesnom aktivnošću?
Ono s čime se svakodnevno susrećem su potrebe mladih mama za više energije, manje bolova u leđima, za samopouzdanjem koje im je poljuljano zbog tjelesnih promjena uslijed trudnoće. Jednostavno imamo potrebu dobro se osjećati u svom tijelu. Ako je mama zadovoljna, onda su i djeca zadovoljna. Dakle, neophodno je da se bavimo primjerenom tjelesnom aktivnošću.
Kad kažem primjerenom, posebno mislim na mame koje su tek nedavno rodile i žele početi vježbati isključivo iz estetskih razloga. Jedino što u prvih godinu dana nakon poroda treba biti važno je zdravlje same majke i zdravlje bebe, zato tjelesna aktivnost u tom periodu treba biti usmjerena isključivo na oporavak od poroda. Ako želite pomoć i ne znate otkuda krenuti, pozivam vas da se priključite mojoj facebook grupi Mama, budi fit! u kojoj ćete naći savjete, vježbe i još puno korisnih stvari vezanih uz zdravu prehranu i vježbanje.

2. Što vas motivira i na koji vas je način rekreacija obilježila te pomogla u stvaranju dobrih radnih navika ili discipline – na koji vas je način odredila ili motivirala?
Ne mogu reći da me trenutno nešto posebno motivira da vježbam. Jednostavno volim vježbati i ne mogu zamisliti život bez treninga. Ono što je dovelo do te ljubavi je dugogodišnja navika svakodnevne aktivnosti te upornost i dosljednost. Nisam oduvijek voljela vježbati, da se razumijemo. Krenula sam kao i mnoge od vas – sramežljivo, bojažljivo i s niskim samopouzdanjem prvi put kročivši u teretanu prije otprilike 11 godina. U tih 11 godina transformirala sam se u otvorenu, pristupačnu, samopouzdanu i komunikativnu ženu. To je valjda najbolja i najduža transformacija ikad (hehe). Pretjerana samokritičnost mi je ostala, ali zato sam valjda tu gdje sam sad, jer mislim da uvijek mogu bolje.

3. Kako si se prilagodila i nosila s izazovima tijekom pandemije COVIDa-19 i lockdowna?
Za razliku od većine ljudi, meni je sve ostalo isto i u lockdownu. Nama mamama je tako kad smo na porodiljnom. Malo se šalim, ali u principu je tako. Vježbanje kod kuće mi nije ni malo teško palo, dapače, to je ogromna ušteda vremena. Prepoznali su to i naši vježbači koji su se prebacili na online način vježbanja za vrijeme lockdowna.

4. Kako si uskladila privatne obaveze i treninge?
Jedan od razloga zbog kojih sam otišla iz škole je upravo potreba za slobodom u kreiranju vlastitog rasporeda. Prvenstveno želim biti dostupna svojoj djeci sad dok me najviše trebaju i to sam uspjela ostvariti. Imam i tu sreću da imam pomoć naših divnih baka. Svoj trening nastojim odraditi tri puta tjedno po sat vremena i većinom mi uspijeva. Čak sam i tijekom obje trudnoće ostala aktivna sve do samog kraja. Gdje ima volje, ima i načina.

5. Savjet za žene – kako početi, prihvatiti i ne odustati od rekreacije?
Znam mnoge žene koje su počinjale bezbroj puta i vrlo brzo odustajale svaki put. Obično na prvom kamenu spoticanja. Raspon razloga ide od prve upale mišića do promjene posla. Što god vam prepriječilo put, zapitajte se zašto ste uopće krenule. Kad dobijete odgovor na to prvo “zašto”, pitajte “zašto” i drugi put i treći i tako sve dok vam ne ponestane odgovora. Taj zadnji je pravi razlog vrijedan odricanja, prilagođavanja i stvaranja novih navika. Treba nekoliko tisuća ponavljanja da se stvori određena navika, zato budite ustrajne.

6. Savjet sportskim organizacijama – kako uključiti više žena u rekreativne aktivnosti?
Nastavit ću s navikama jer se dobro nadovezuje. Dakle, sve kreće iz obitelji. Roditelji su uzor djeci i ako se oni bave sportom ili rekreacijom, i djeca će. Mame s kojima radim vježbaju većinom kod kuće, a nerijetko uz pokoji uteg žive vage koji vjerno kopira sve što mama radi. Taj mali migoljavi “uteg” izrast će u osobu koja je odrasla u poticajnoj okolini i imat će stvorenu naviku. Kad postoji navika, postoji i unutarnja motivacija i onda ne morate više smišljati magnete za privlačenje jer će oni doći sami na pravo mjesto.

7. Nezaobilazno knjižničarsko pitanje – postoji li knjiga koja vas se posebno dojmila, ona koju biste preporučile našim čitateljicama?
Ja sam fan dobre ilustracije pa preporučam stripove, odnosno grafičke novele. Moj omiljeni autor je Neil Gaiman i njegova serija Sandman. Tople preporuke za sve koji imaju bujnu maštu.

pripremila Dora Međimorec, mag. cin.