Igraonica Gradske knjižnice i čitaonice Virovitica
Programski sadržaji za djecu predškolske dobi u Knjižnici provode se sukladno članku 23. Zakona o predškolskom odgoju i naobrazbi (10/97, 107/07, 94/13, 98/19, 57/22, 101/23), članku 6. Pravilnika o posebnim uvjetima i mjerilima ostvarivanja programa predškolskog odgoja (10/97, 107/07, 94/13 i 98/19).
Standard za Narodne knjižnice u RH (NN 103/21) prepoznaje predškolsko dijete kao korisnika knjižnice, te propisuje prostor, opremu, osoblje i knjižničnu građu koje trebaju imati narodne knjižnice za svoje najmlađe korisnike. Gradska knjižnica i čitaonica Virovitica svoje je sadržaje uskladila sa Zakonom o predškolskom odgoju 2011. godine.
Programi Igraonice zamišljeni su kao edukativno-zabavni, planirani na mjesečnoj i dnevnoj osnovi u kojima su spojeni igra i učenje za što smo osigurali i pripremili ugodan i dobro opremljen prostor. Osmišljeni su za djecu od prve godine pa do polaska u školu.
Igraonica je dobra priprema za školu jer iskustva i znanja koja će djeca steći u druženju s vršnjacima pomoći će im u svladavanju školskog gradiva i snalaženju u školi. Osnova programa je igra obogaćena kreativnim, zabavnim i edukativnim sadržajima u skladu s djetetovim interesima i sklonostima.
Igra
Igra je najčešći oblik dječje aktivnosti, spontana je i dobrovoljna, a njen značaj leži u fizičkom, spoznajnom i socijalno-emocionalnom razvoju djeteta. U igri se izražavaju radoznalost, osjetljivost, fizička aktivnost i potreba za suradnjom i zajedništvom među sudionicima. Dijete se kroz igru izražava i dokazuje, vlastitom aktivnošću stječe nove spoznaje o sebi i ljudima kao i svijetu oko sebe. Putem igre dijete razvija vlastiti identitet, uspostavlja komunikaciju i odnos u društvu.
Slikovnica
Jedan od značajnih zadataka programa Igraonice je i razvijanje pozitivnog odnosa prema knjizi, odnosno slikovnici. Ostvarivanje tog zadatka postiže se kroz niz aktivnosti vezanih uz slikovnicu:
- čitanje
- prepričavanje
- opisivanje
- kreativno pričanje priče
- dramatizacije
- lutkarske improvizacije
- izražavanje doživljaja kroz likove
- verbalne aktivnosti
Ciljevi
Programski sadržaji za predškolsku djecu i njihove roditelje u Gradskoj knjižnici i čitaonici imaju sljedeće ciljeve:
- poticanje i razvijanje rane pismenosti
- stvaranje potencijalnih budućih korisnika
- navikavanje djece na prostor knjižnice te usluga koje knjižnica nudi
- navikavanje cijele obitelji na korištenje i boravak u kulturnoj ustanovi kao što je knjižnica
- poticanje cjelovitog razvoja djeteta, a posebno socijalno – emocionalne dimenzije i stvaralačkih svojstava u raznovrsnim igrama
- omogućavanje roditeljima koji imaju djecu s poteškoćama u razvoju da koriste naše usluge i da djeca imaju mogućnost igre sa svojim vršnjacima
- razvijanje komunikacijskih vještina
- uvažavanje drugih i uvažavanje različitosti
- razvijanje pozitivne slike o sebi i ne nasilno rješavanje sukoba
- vođenje brige o individualnosti svakog djeteta
- poticanje emocionalne veze dijete – dijete i odgajatelj – dijete
- uključivanje roditelja u sve aktivnosti
- edukacija roditelja o kvalitetnoj slikovnici kao i literaturi za pomoć oko odgoja djece
Aktivnosti
Aktivnosti se provode i planiraju kroz razvojna područja:
- socio-emocionalni razvoj
- spoznajni razvoj
- psihomotorni razvoj
- govor, komunikacija, izražavanje i stvaranje
Neke od aktivnosti koje se provode:
- čitanje slikovnica, pričanje priča
- lutkarske improvizacije
- zadovoljavanje potrebe djeteta za kreativnim izražavanjem koristeći različite likovne i neoblikovane materijale
- u centru za građenje različitim građevnim materijalima razvijati motoriku, društvene vještine, govor, koordinaciju oko – ruka, matematičke vještine, logičko zaključivanje
- pokretne igre
- pjevanje, učenje brojalice i plesanja
- istraživanje prirode i prirodnih pojava
- otkrivanje osnovnih matematičkih pojmova različitim igračkama i igrama
- skupne i individualne igre
Neki poznati sadržaji na inicijativu djece se ponavljaju i stalno su prisutni (npr. Ide maca oko tebe, Dan – Noć ). Sve skupine su u trajanju od sat i pol. U periodu između skupina je pauza kako bi se prostor pripremio za slijedeću:
- prozračivanje prostora
- priprema igračaka i aktivnosti
- izmjena djece u prostoru
- razgovor s roditeljima
- preporuka slikovnica ili knjiga u kutiću za slikovnice i literaturu za roditelje
Teme
Neki od sadržaja koje obrađujemo:
- Moja obitelj i ja
- Moji prijatelji
- Prava djeteta
- Svijet i okolina u kojoj živimo
- Sadržaji za poticanje čitanja
- Sudjelovanje na predstavama i prigodnim priredbama
Jednom tjedno djeca zajedno s voditeljicom biraju slikovnice koje će koristiti u prostoru namijenjenom za boravak i druženje djece. Tematski se uređuju prozori, kao i prostor izvan Igraonice:
- godišnja doba
- maskenbal
- Valentinovo
- Uskrs
- Dan planeta zemlje
- Međunarodni dan djeteta
- Mjesec hrvatske knjige
- dani kruha
- Dan Grada Rokovo
- Dan jabuka
- Sveti Nikola
- Božić
Mala igraonica
Mala igraonica namijenjena je bebama i djeci mlađoj od tri godine. Mala djeca trebaju blizinu roditelja i drugih poznatih i bliskih osoba dok se igraju, stoga su roditelji ili drugi odrasli, koji djecu dovode u Malu igraonicu, obavezni nazočiti tijekom igre. To će pomoći djeci da im prvi koraci u svijet knjižnice bude zanimljivo iskustvo i zadovoljstvo.
Igroteka
U sklopu Igraonice djeluje Igroteka – posudba igračaka. Igračke se dezinficiraju, broje se dijelovi, vakumiraju i sadrže svoj kontrolni listić. Može se posuditi jednu do dvije igračke na dva tjedna. One su biti klasificirane po skupinama, a većina igračaka je namijenjena djeci predškolskog, dok je nekolicina i za djecu osnovnoškolskog uzrasta. Osnovni cilj ovoga programa je omogućiti pristup kvalitetnim i edukativnim igračkama odnosno pružiti djeci širok izbor različitih igračaka, razvijati naviku posudbe kod djece te razvijati i poticati potrebu za dolaskom u knjižnicu po igračku, a kasnije i po knjigu.
Voditeljica: Ivana Molnar, knjižničarski suradnik
Odgojiteljica: Sonja Markotić, knjižničarski suradnik