Prokušani recepti za pripremu jasne, zanimljive i uvjerljive poslovne prezentacije
Dobrom prezentacijom ostvarit ćemo poslovni cilj, ali nećemo znati što bismo mogli postići još boljom prezentacijom, jedan je od motivirajućih zaključaka koje Luka Krejči plasira u svom ilustriranom priručniku „Kuharica prezentacija“. Savjeti za osmišljavanje i izvedbu uspješne prezentacije u „Kuharici prezentacija“ formulirani su u obliku recepata, a svaki od njih, kao u pravoj kuharici, prati vizualni prikaz na posljednjoj stranici. Iako koristi slajdove, svojom „kuharicom“ autor brani stav da su slajdovi, Powerpoint i programi koji su postali nezaobilazni pri održavanju prezentacija, samo alat, a osnova prezentacije je priča koja osim činjenica sadrži i emotivnu komponentu. Povratna informacija o uspješnosti stiže vrlo brzo, budući da se svaka prezentacija vrednuje isključivo ostvarivanjem cilja koji se njome postiže, a ne, suprotno uvriježenom mišljenju, odobravanjima i aplauzom.
Luka Krejči u svojoj knjizi razbija mnoge okorjele predrasude o prezentacijama, a među njima i onu da sadržaj čini samo 7 posto ukupnog dojma o prezentaciji, dok su mnogo važniji govor tijela i ton glasa. Ta se predrasuda neopravdano održala pola stoljeća, iako se poslovne odluke ne donose na temelju govora tijela, argumentira autor.
Trend zastupljenosti prezentacija je uzlazan, a prezentacije se primjenjuju od osnovne škole preko fakulteta do znanstvenih instituta i svih razina upravljanja u tvrtkama i u politici, stoga Luka Krejči procjenjuje da će se njegova knjiga koristiti i sljedećih desetljeća, a s obzirom na važnost ljudskog faktora u prezentacijama, AI ga neće zamijeniti.
Kuharica prezentacija opremljena je jasnim grafikonima i duhovitim i upečatljivim ilustracijama Hane Tintor, koje komentiraju poslovne situacije i zorno prikazuju najčešće pogreške koje treba izbjeći.
Luka Krejči (Rijeka, 1981.) kroz vlastitu tvrtku Prezentacija d.o.o. od 2012. godine izveo je više stotina radionica za tvrtke iz raznih industrija te stručnjake različitih profila, kao i sve razine menadžmenta. Za klijente je također izradio više stotina prezentacija te brojna individualna savjetovanja i pripreme za izvođenje važnih prezentacija. Kao višegodišnji mentor u lokalnom startup inkubatoru svojim savjetima pomaže timovima predstaviti sebe i svoje ideje u najboljem svjetlu. Karijeru je započeo u strateškom konzaltingu te zatim vodio odjel strategije u jednom od najvećih regionalnih telekoma. Osim nebrojenih prezentacija, radom na strateškim projektima razvio je sposobnost sagledavanja šire slike, strukturiranja te izvlačenja suštine iz kompleksne materije. Na to se nadograđuje njegov dugogodišnji interes prema dizajnu, arhitekturi te psihologiji. Poslovne prezentacije su tako neobično, ali upravo prirodno sjecište njegovog iskustva, sposobnosti i sklonosti. 2003. završio je Ekonomski fakultet u Zagrebu, a 2011. godine završio je Executive MBA studij na Cotrugli Business School kao najbolji student generacije.
Odlomak
Za koga je ova kuharica?
Ciljana publika kuharice prezentacija su svi kojima je potrebna vještina prenošenja informacija, objašnjavanja i uvjeravanja. Svatko tko se nađe u situaciji da treba objasniti nešto kompleksno na jednostavan, sažet, razumljiv i uvjerljiv način moći će naći vrijednost u ovoj knjizi.
Primarni fokus su svakako poslovne prezentacije budući da poslovno okruženje ima svoje specifičnosti u odnosu na neke druge mogućnosti primjene. Usprkos tome, pravila i savjeti su mahom univerzalno primjenjivi proširujući upotrebu ove knjige i za izradu edukativnih, znanstvenih i svih drugih tipova prezentacija. Budući da se i đaci, a posebno studenti, sve više suočavaju s nužnošću poznavanja izrade prezentacija unutar školskih i fakultetskih aktivnosti, ali i kao dio pripreme za poslovni svijet koji ih čeka, ova knjiga im uvelike može pomoći da što ranije ovladaju osnovnim vještinama rada s prezentacijama. Ova knjiga objašnjava kako ljudi komuniciraju s drugim ljudima, a ljudi su ljudi neovisno o tome sjede li u korporaciji, znanstvenom institutu ili fakultetu.
U svijetu poslovnih prezentacija kao primarnom fokusu, primjenjivost knjige je univerzalna neovisno o funkcionalnom području u kojem radimo — marketing, prodaja, financije, ljudski resursi ili neko drugo područje. S kojom god vrstom posla se bavili, kada su u pitanju prezentacije svi se zapravo suočavamo s istim setom problema, odnosno izazova: kako na jednostavan, jasan, razumljiv, zanimljiv i pitak način nekome nešto ispričati i / ili nekoga u nešto uvjeriti. Također je bitno napomenuti da se danas od osoba svih tih različitih profila očekuje da trebaju biti u stanju osmisliti, ali i izvesti prezentaciju.
Nadalje, iako velika većina ljudi koristi PowerPoint kao alat za izradu prezentacije, ova je knjiga neovisna od samog alata jer se fokusira na osmišljavanje prezentacije, a ne na njenu tehničku izradu. Jednako tako ni u „pravim” kuharicama nema uputa za upravljanje pojedinim tipom pećnice, štednjaka ili miksera.
Recept je neovisan od alata i opreme. Jednom kada prezentaciju osmislite možete je finalizirati pomoću PowerPointa, Keynotea, Prezija, Canve ili bilo kojeg drugog dostupnog programa koji ima svoje specifičnosti, ali je ipak relativno srodan u svojim temeljnim pretpostavkama – postoji određeni vizualni dio prezentacije – slajd. U konačnici, programski alat zapravo uopće nije nužan, priču ćete ispričati verbalno, a prikaze koje osmislite možete nacrtati te pokazati publici i na papiru. Fokus ove knjige je na misaonom dijelu procesa rada na prezentaciji — kako osmisliti što ćete ispričati te što ćete pritom pokazati.
Treba reći i da su recepti i savjeti iz ove kuharice nominalno vezani za izradu prezentacija, međutim vjerujem da ćete uvidjeti da se mogu primijeniti i na brojne druge aktivnosti, vrste komunikacije i tipove dokumenata. U skladu s time je i odgovor na pitanje „kome trebaju prezentacije?”, ako ga preformuliramo u „kome trebaju znanja potrebna za izradu prezentacije?” zapravo puno širi od onoga što se možda na prvu čini.
Luka Krejči: Kuharica prezentacija, Beletra 2023.