Dobro razvijene vještine pisanja, čitanja i govorenja kao temeljni oblici pismenosti neophodne su mladima kako bi bolje razumjeli suvremeni svijet u kojemu žive. Brza razmjena informacija koju nam omogućuje globalno društvo u kojem živimo često kod mladih ne ostavlja dovoljno vremena kako bi kritički promišljali o aktualnim tema i djelovali kao aktivni građani. Upravo je zato važno organiziranje debata za mlade jer one utječu na razvoj njihovih kritičkih i komunikacijskih vještina. Debate ujedno potiču mlade da jasno i uvjerljivo izraze svoja stajališta, unaprijede argumentacijske vještine, razvijaju sposobnosti analize i podržavaju rješavanje kompleksnih problema, a što im može pomoći u daljnjem obrazovanju i profesionalnom životu. U skladu s navedenim, Gradska knjižnica i čitaonica Virovitica provodi projekt naziva Budi InFormirankritičko promišljanje u debati za mlade u dobi od 13 do 19 godina. Projekt se provodi kroz šest debata koje će se održavati u razdoblju od siječnja do lipnja 2025. i na kojima mladi promišljaju i debatiraju o aktualnim i njima bliskim temama. Druga debata održana je 13. 2. 2025. i na njoj su sudjelovali učenici Gimnazije Petra Preradovića Virovitica koji su knjižnicu posjetili sa svojom profesoricom psihologije Ljiljanom Main te učenici Tehničke škole Virovitica koji su na debatu došli sa svojom profesoricom hrvatskoga jezika Ivanom Vlaisavljević. Tema debate nosila je naziv Tradicionalna ili digitalna knjižnica. Učenici su bili podijeljeni u dvije skupine – afirmacijsku i negacijsku. Afirmacijska skupina zagovarala je korištenje tradicionalne knjižnice, a negacijska digitalne. Afirmacijska skupina istaknula je da mladi ionako previše vremena provode na elektroničkim uređajima te da isti ti uređaji doprinose problemima sa spavanjem. Također su istaknuli da u tradicionalnoj knjižnici uvijek možemo dobiti korisne informacije od knjižničara, da u njoj često pronalaze svoje vršnjake i na taj se način socijaliziraju. Negacijska skupina je digitalnu knjižnicu opisala kao pristupačniju, zatim kao knjižnicu u kojoj mogu čitati knjige u bilo koje doba dana. Dodali su i da koristimo li digitalnu knjižnicu, štedimo prostor te ne moramo paziti hoćemo li oštetiti knjigu. Ovo su samo neki od argumenata koji su se mogli čuti i s jedne i s druge strane. Obje skupine odlično su argumentirale svoje teze te su naglasili da jedva čekaju novi debatni susret. Projekt je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.

Mirjana Kotromanović