Gradska knjižnica i čitaonica Virovitica provodi Erasmus+ projekt Knjižnica – inkubator jačanja kapaciteta i kreativnih ideja mladih u sklopu ključne aktivnosti 1 za područje mladih, mobilnost osoba koje radi s mladima. Projekt je započeo 1. 2. 2025. i traje do 31. 7. 2025. Osnovni cilj projekta je kroz razvoj kompetencija knjižničnog osoblja koje radi s mladima poboljšati i proširiti kvalitetu programa za mlade u Gradskoj knjižnici i čitaonici Virovitica te ostalim knjižnicama na području Virovitičko-podravske županije i to u području jačanja jezične i čitalačke pismenosti te jačanje komunikacijskih vještina među mladima.
U sklopu projekta, knjižničarke Mirjana Kotromanović i Elena Marošević boravile su na studijskom posjetu u švedskom gradu Malmöu od 18. do 20. ožujka 2025. Tijekom mobilnosti posjetile su nekoliko knjižnica i upoznale se s inovativnim pristupima u radu s mladima.
Glavna gradska knjižnica – Malmö stadsbibliotek
Glavna knjižnica u Malmöu impozantan je prostor s bogatim knjižnim fondom od pola milijuna knjiga. Knjige se mogu posuditi na četiri tjedna, uz mogućnost produženja do tri mjeseca. Posebnu pažnju posvećuju načinu žanriranja – primjerice, kriminalistički romani grupirani su oko lika Sherlocka Holmesa. Također, postoji posebno mjesto za knjige s uvećanim tiskom, a korisnici mogu pronaći i vrećice s knjigama odabranima prema određenim temama ili autorima. U sklopu knjižnice nalazi se i sortirnica, prostor u kojem se pomoću čipiranih naljepnica automatski sortira vraćena građa i šalje na odgovarajuće lokacije unutar mreže knjižnica u Malmöu. Knjige koje se rjeđe posuđuju ili ih ima previše završavaju u posebnom spremištu nazvanom “Mediahotel”.
Romska knjižnica
Na trećem katu glavne gradske knjižnice smještena je Romska knjižnica u Malmöu, posvećena je romskoj književnosti i kulturnoj baštini. Kao resursna knjižnica za nacionalni manjinski jezik romani chib, ima nacionalnu ulogu u jačanju romskog jezika i književnosti te pruža podršku knjižnicama diljem Švedske u pitanjima vezanim uz romsku kulturu. Osim toga, knjižnica surađuje s romskim čitalačkim ambasadama u Malmöu, koje rade na razvoju usluga za romsku zajednicu.
Jardin i Krut – prostori za mlade
Posebno su nas oduševila dva prostora unutar Malmo stadsbibliotek koji su namijenjeni mladima od 14 do 30 godina – Jardin i Krut. Jardin je miran prostor posvećen čitanju i posudbi knjiga, s jednakim brojem naslova na švedskom i engleskom jeziku. Tu se nalazi i “Rainbow” polica s knjigama koje obrađuju LGBT teme, a iako su te knjige posebno označene, mogu se pronaći i na drugim policama kako bi se omogućila veća privatnost onima koji ih žele čitati. Krut, s druge strane, nudi kreativni i radni prostor, savršen za mlade koji se žele izraziti kroz različite umjetničke i edukativne aktivnosti. Ovdje se često organiziraju radionice, a prostor koriste i različite organizacije koje rade s mladima. Ono što nas je posebno dojmilo jest otvorenost i sloboda koju mladi imaju u osmišljavanju vlastitih sadržaja – od pisanja i umjetnosti do digitalnih projekata. Tijekom posjeta, imali smo priliku predstaviti i naše programe mladima i osoblju knjižnice. Razmijenili smo iskustva o načinima kako knjižnice mogu postati aktivni sudionici u oblikovanju kulturnog i društvenog života zajednice, posebno među mladima.
Bibliobus – knjižnica na kotačima
Jedinstven projekt u Malmöu je Bibliobus, jedini bibliobus u Švedskoj koji isključivo radi s osobama s posebnim potrebama. Osim knjiga na znakovnom jeziku, u njemu se nalazi i interaktivna igračka koja oponaša dječji govor, što pomaže djeci da se osjećaju prihvaćeno i dobrodošlo. Bibliobus ima dvadesetak stajališta, a najudaljenije je čak dvadesetak kilometara od glavne knjižnice.
Jezični kafić – učenje kroz zajednicu
Posebno nas je inspirirao Jezični kafić, mjesto na kojemu volonteri pomažu doseljenicima u učenju švedskog jezika. Ova inicijativa nastala je između ostaloga kao odgovor na velik priljev ljudi iz Afganistana 2015. godine, a knjižnica ne samo da osigurava prostor, već i prilagođene knjige za lakše čitanje. Knjige za učenje švedskog jezika dostupne su za sve dobne skupine pa tako i za mlade, a tijekom pandemije program je prešao u online format, što se pokazalo izuzetno korisnim i danas – mnogi sada mogu učiti švedski i prije nego što dođu u Švedsku. Osim toga, knjižnica organizira muzikoterapiju za djecu na španjolskom i po prvi put pokreće program na korejskom jeziku.
Lindängen – poezija kao glas mladih
Posjet Lindängenu donio nam je još jedno inspirativno iskustvo. Susreli smo se s mladom pjesnikinjom koja je kroz poeziju pronašla način da izrazi svoje emocije i suoči se s teškim djetinjstvom. Danas vodi radionice pisanja za djecu i mlade te ih potiče da kroz umjetnost pronađu svoj glas. Knjižnica Lindängen povezana je sa sedam osnovnih škola i ulaže velike napore u jačanje čitateljskog identiteta mladih kroz projekt “Reading Malmö”. Posebno zanimljiv je njihov čitateljski klub, gdje mladi sami biraju knjige koje žele čitati, a knjižnica im ih osigurava. Uz knjižnicu se nalazi i prostor za osobe slabijeg socijalnog statusa, gdje mogu boraviti, družiti se i dobiti topli napitak. Time knjižnica postaje ne samo kulturno, već i socijalno središte zajednice.
Dawit Isaak knjižnica – sloboda govora kroz knjige
Još jedno jedinstveno mjesto koje smo posjetili bila je Dawit Isak knjižnica, posvećena slobodi govora i dostupnosti cenzuriranih i zabranjenih knjiga. Svaka knjiga u zbirci ima posebnu oznaku koja objašnjava zašto je bila zabranjena, a surađuju i s međunarodnim organizacijama koje štite progonjene novinare, pisce i umjetnike. Dawit Isak knjižnica nije samo prostor za čitanje, već i snažan podsjetnik na važnost slobode govora i prava na informaciju. Svima koji rade s mladima, posjet ovoj knjižnici može biti jako dobra inspiracija da istraže teme cenzure, ljudskih prava i slobode izražavanja. Organiziranje sličnih inicijativa, poput izložbi, književnih klubova ili digitalnih arhiva zabranjenih knjiga, moglo bi potaknuti kritičko razmišljanje i angažiranost u društvenim pitanjima. Kroz ovakve projekte mladi mogu razviti svijest o značaju slobode izražavanja te doprinijeti očuvanju demokratskih vrijednosti u svom okruženju.
MediaLab – digitalna kreativnost
Unutar glavne knjižnice smješten je i MediaLab, prostor s Mac računalima i profesionalnim Adobe programima, gdje korisnici mogu besplatno uređivati fotografije, raditi grafički dizajn i stvarati digitalne projekte. Osim toga, dostupni su i tableti te oprema za snimanje podcasta, a jedina usluga koja se naplaćuje je printanje velikih formata. MediaLab pruža mladima jedinstvenu priliku za kreativno izražavanje i razvoj digitalnih vještina. Uz dostupnu opremu i resurse, mogu razvijati vlastite ideje, učiti nove vještine i pripremati se za buduće karijere u kreativnim industrijama.
Garaget knjižnica – više od knjiga
Na kraju smo posjetili i Garaget Knjižnicu, koja se ističe svojom toplinom i neformalnom atmosferom. Ovdje nema previše knjiga, ali ima kreativnu sobu, alate za posudbu i mali kafić u kojem se okupljaju ljudi iz raznih dijelova grada. Lagana glazba u pozadini i ugodan ambijent čine ovo mjesto savršenim za druženje i opuštanje. Osim toga, mogućnost gledanja filmova na platnu izvan radnog vremena pruža dodatnu priliku za okupljanje, rasprave i zajedničko uživanje u filmskoj umjetnosti među mladima. Ovakvi prostori potiču mlade na socijalizaciju, kreativni izraz i suradnju, stvarajući osjećaj pripadnosti i inspirirajući ih na vlastite projekte i inicijative.
Zaključak
Naš posjet knjižnicama u Malmöu bio je inspirativno iskustvo koje nam je pokazalo kako knjižnice mogu biti više od pukih spremišta knjiga. One su mjesta susreta, razmjene ideja, podrške zajednici i kreativnog izražavanja, posebno među mladima. Oduševila nas je otvorenost i inovativnost ovih prostora, kao i njihova uloga u osnaživanju mladih kroz umjetnost, čitanje i društvenu uključenost. Ova iskustva izravno se povezuju s ciljevima našeg projekta u Gradskoj knjižnici i čitaonici Virovitica. Razvoj kompetencija knjižničnog osoblja u područjima jezičnih, čitateljskih, komunikacijskih i digitalnih vještina omogućit će im da bolje odgovore na potrebe mladih te da ih potaknu na izražavanje vlastitih mišljenja i ideja. Time knjižnica postaje aktivan sudionik u procesu neformalnog i informalnog učenja, osiguravajući mladima pristup znanju, kulturi i inovativnim sadržajima. Očekivani rezultati projekta, poput unaprjeđenja metoda rada s mladima, jačanja profesionalnih kompetencija osoblja i razvoja mreže suradnje, u skladu su s onim što smo vidjeli u Malmöu. Njihovi primjeri pokazuju kako knjižnice mogu postati centri inspiracije, učenja i kreativnosti, a naš cilj je primijeniti stečena znanja kako bismo osnažili mlade i unaprijedili kulturne programe u zajednici.
Mirjana Kotromanović i Elena Marošević